WatchUSeek Watch Forums banner
1 - 8 of 8 Posts

·
Registered
5 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hallo allen,
ik ben nog maar zeer recent terug in de mallemolen van horloges verzamelen gestapt maar ben deze keer voorgoed verloren :)
Dat gezegd zijnde merk ik dat ik het gewoon ongelooflijk leuk vind om interessante stukken op te pikken waar ik maar kan.
Een 'nadeel' daarvan is dat ik soms horloges ontvang die niet helemaal goed meer werken, of dat er stukken ontbreken.
Zijn er met andere woorden mensen met heel veel ervaring of kennis of (semi-)professioneel bezig met horloges ontleden en repareren? Liefst in de regio Vlaams-Brabant, zodat eventuele uitwisseling gemakkelijk kan. En natuurlijk bedoel ik niet "repareren zonder vergoeding" of zo he.
Uiteraard zou ik voor topstukken naar een professionele horlogemaker gaan, maar aangezien ik graag hele oude stukken of Russische horloges oppik vrees ik wat men mij bijvoorbeeld zou aanrekenen als ik in een winkel zou staan.
Tenzij ik me dit helemaal verkeerd voorstel natuurlijk.

Graag jullie idee / aanbeveling / tips.

Merci & groetjes,
Pieter

·
Registered
2 Posts
Waar ik ook aan dacht: mss. kan je CVO/TNA contacteren? Daar zit ongetwijfeld volk in opleiding dat hierin geïnteresseerd is.
Of je koopt een online cursus watchrepairing (Maintaining and Repairing Watches, Mark W. Wiles bijv.) en prult wat met een van die Russen (een goedkope Raketa ofzo) tot je de basis in je vingers hebt.
Maar geen Chinees herstellingsmateriaal kopen, zelfs niet om eens te proberen, want dat trekt écht op niets. Believe me, I've been there :)

Succes!

Hallo allen,
ik ben nog maar zeer recent terug in de mallemolen van horloges verzamelen gestapt maar ben deze keer voorgoed verloren :)
Dat gezegd zijnde merk ik dat ik het gewoon ongelooflijk leuk vind om interessante stukken op te pikken waar ik maar kan.
Een 'nadeel' daarvan is dat ik soms horloges ontvang die niet helemaal goed meer werken, of dat er stukken ontbreken.
Zijn er met andere woorden mensen met heel veel ervaring of kennis of (semi-)professioneel bezig met horloges ontleden en repareren? Liefst in de regio Vlaams-Brabant, zodat eventuele uitwisseling gemakkelijk kan. En natuurlijk bedoel ik niet "repareren zonder vergoeding" of zo he.
Uiteraard zou ik voor topstukken naar een professionele horlogemaker gaan, maar aangezien ik graag hele oude stukken of Russische horloges oppik vrees ik wat men mij bijvoorbeeld zou aanrekenen als ik in een winkel zou staan.
Tenzij ik me dit helemaal verkeerd voorstel natuurlijk.

Graag jullie idee / aanbeveling / tips.

Merci & groetjes,
Pieter

·
Registered
5 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Beste Decrow, phorli, vele malen dank voor de uitstekende tips.
CVO! Stel u voor, er is hier een vestiging superdichtbij. Dat zou echt too good to be true zijn :)
Het zelf doen, daar droom ik echt van. Heb altijd bijzonder graag modelbouw en miniaturen gedaan voor board games, maar met 2 kleintjes thuis zie ik het gewoon niet gebeuren...
Maar zo'n online cursus is ook wel een heel goed idee.
Qua herstellingsmateriaal weet ik het nog niet...Heb wat schrik om er direct zoveel geld tegenaan te smijten (heb het dedicated forum nog niet bekeken) maar heb wel al de Bergeon tool voor 15€ :)

Aan de andere kant...Here to stay, en een mens mag ook wel plezier in zijn leven hebben verdekke. Die plezante vintage horloges, vinden jullie die vooral op eBay? Of zijn er andere plekken waar jullie zoal rondkijken?
Ik ben nog gans in het begin van mijn collectie maar ik ben grote fan van de vintage design stukken (Russisch dus...), de Seiko 5's, Orient, Citizen, Skagen,... de betaalbare zaken dus.

·
Registered
2 Posts
Graag gedaan :)

De opleiding uurwerkmaker bij het CVO waar ik naar verwees is alleen in Antwerpen en de enige plek in Vlaanderen waar je met klokken en uurwerken leert spelen. Erg gereputeerde opleiding trouwens, ook in Europa. Dus in Vlaams-Brabant zullen ze je niet kunnen helpen. Tenzij mss. een getalenteerde automechanieker? :p

Materiaal: zolang je niet absoluut aan het binnenwerk wilt prutsen, vallen die tools nogal mee hoor. Ik haal mijn 'inspiratie' hier: watch-tools punt de
En vergeet Timex niet. Hier in Europa zwaar onderschat. In de 60's-80's maakten die echt heel mooi spul. Tik maar eens 'pulsograph' in op Ebay. Niet voor mij want ik ga in principe maar tot 50 EUR. Allez, in principe ;-)

Have fun!

Beste Decrow, phorli, vele malen dank voor de uitstekende tips.
CVO! Stel u voor, er is hier een vestiging superdichtbij. Dat zou echt too good to be true zijn :)
Het zelf doen, daar droom ik echt van. Heb altijd bijzonder graag modelbouw en miniaturen gedaan voor board games, maar met 2 kleintjes thuis zie ik het gewoon niet gebeuren...
Maar zo'n online cursus is ook wel een heel goed idee.
Qua herstellingsmateriaal weet ik het nog niet...Heb wat schrik om er direct zoveel geld tegenaan te smijten (heb het dedicated forum nog niet bekeken) maar heb wel al de Bergeon tool voor 15€ :)

Aan de andere kant...Here to stay, en een mens mag ook wel plezier in zijn leven hebben verdekke. Die plezante vintage horloges, vinden jullie die vooral op eBay? Of zijn er andere plekken waar jullie zoal rondkijken?
Ik ben nog gans in het begin van mijn collectie maar ik ben grote fan van de vintage design stukken (Russisch dus...), de Seiko 5's, Orient, Citizen, Skagen,... de betaalbare zaken dus.

·
Registered
218 Posts
Ik had idd ook al gehoord dat er een zeer goede opleiding in Antwerpen is ! Er zijn ook best wel veel horlogemakers in Antwerpen - professionele dan.

Het kan een leuke hobby zijn maar denk daar toch maar goed over na, het geklooi vanachter een vergrootglas met waanzinnig kleine onderdelen is niet voor iedereen. Eén keer niezen en je kan je onderdelen gaan zoeken aan de andere kant van de kamer. En inderdaad niet goedkoop, ik ken een kerel in Nederland die begonnen is met horloges, hij heeft al een investering van een 1,000 EUR gedaan. Op zich valt dat natuurlijk wel mee (je moet weten, mijn doe-hobby is houtbewerking, ik kan je verzekeren dat dit een pak duurder is, qua toestellen en grondstoffen dan toch) maar is ook niet weinig te noemen.

Als je een goed adres mocht vinden, laat het ons ajb weten, kan altijd vanpas komen.

·
Registered
7 Posts
Ik ga deze topic zeker volgen. Ook kleine verzameling van mechanische en quartz uurwerken. Momenteel ga ik voor mijn uurwerken bij lokale juwelier in Tienen, Palmed'Or in Leuvensestraat. Op termijn ga ik ook moeten zoeken naar gespecializeerde mensen die nog wat beter voor mijn schatjes gaan kunnen zorgen.
Momenteel een kleine 13 stuks in de collectie. Gaande van designer merken zoals Axcent of Scandinavia tot een Rolex van 1972.

·
Registered
1 Posts
Beste allen,
ik vond jullie chat van een tijdje terug.
ik heb van de zolder een klok van meer dan 100 jaar oud gehaald. Deze beschadigd maar ik kan het niet over mijn hart krijgen deze naar het containerpark te doen. Er is heel wat werk aan, maar ik schenk deze graag aan iemand die er met hart en ziel weer nieuw leven in kan steken.
laat maar horen .

1 - 8 of 8 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.