WatchUSeek Watch Forums banner

Hulp bij het identificeren van het Pronto-horloge van mijn vader

4.4K views 5 replies 5 participants last post by  rustydeen111  
#1 ·
Image

Hoi allemaal, nieuw op het forum.

Mijn vader stierf in december aan dementie en een deel van de spullen die hij achterliet, kwam deze week bij mij terecht. Ik wist van kinds af aan dat hij een mechanisch horloge had, maar ik denk niet dat ik hem er ooit mee heb zien lopen (zijn dagelijkse horloge was een Casio AQ-709 die ik ook kreeg, maar de oude batterij heeft de module verpest).

Dit is misschien wel de eerste keer dat ik de Pronto heb gezien. Hij heeft een kast van 34 mm en past op polsbandjes van ongeveer 18 mm (een bandaanzet is verbogen). Ik heb de dunne zwarte leren bandjes verwijderd in een poging de kast te openen, maar zonder succes. Op de achterkant staan slechts enkele inscripties: Swiss Made, roestvrij staal, antimagnetisch, incablock, waterdicht, automatisch, plus een serienummer in het midden.

Ik ben om de dag online aan het zoeken, maar zonder succes. Ziet eruit als een Tropic Master, maar heeft niet de inscriptie op de wijzerplaat; en de achterkant ziet er ouder en eenvoudiger uit dan die ik op het net heb gezien.

Trouwens: hij loopt nog steeds en na een paar dagen loopt hij niet merkbaar achter. Het glas heeft zeker betere tijden gekend. Ik ga proberen de bandaanzet recht te laten zetten en een nieuwe polsband te monteren om hem mijn nette horloge te maken.

Ik waardeer ook wat begeleiding over hoe ik dat type achterkant kan openen. Ik heb geen speciaal gereedschap, maar ik zou graag willen zien wat hem laat tikken.

Image

#2 ·
Welkom bij Watchuseek. Van de enkele foto die ik kan zien, zou ik zeggen dat het een horloge uit de jaren 1950 is. Als u problemen heeft met het openen ervan, zou ik u aanraden een horlogemaker te raadplegen. Het lijkt er echter op dat het horloge een geschroefde kast heeft die zelfs met een verstelbare moersleutel kan worden geopend - hoewel ik meer voorzichtigheid zou betrachten dan bij een gewone bout!

#3 ·
Pronto (met de lelie) was een merk van de Pronto Watch Co uit Le Noirmont en Langenthal, Zwitserland. Het werd in 1890 opgericht door Léon Maître. De familie Maître leidde het bedrijf tot 2000, toen het bedrijf werd ontbonden. Het horloge van je vader lijkt uit de vroege jaren 1970 te komen. De schroefdeksel vereist een speciale tool om te openen. Als alternatief kun je een rubberen bal proberen - druk deze krachtig tegen het deksel en draai hem tegen de klok in. Met een beetje geluk schroeft het deksel los. Een ander alternatief is een lang gereedschap (zoals een schroevendraaier) dat je aan de achterkant vastplakt - gebruik de schroevendraaier gewoon als hefboom.

#4 ·
Pronto (met de lelie) was een merk van de Pronto Watch Co. uit Le Noirmont en Langenthal, Zwitserland. Het werd in 1890 opgericht door Léon Maître. De familie Maître leidde het bedrijf tot 2000, toen het bedrijf werd ontbonden.
Het horloge van je vader ziet eruit alsof het uit de vroege jaren 1970 komt.
De schroefbodem vereist speciaal gereedschap om te openen. U kunt ook een rubberen bal proberen - druk deze krachtig tegen het deksel en draai hem tegen de klok in. Met een beetje geluk schroeft het deksel los.
Een ander alternatief zou een lang gereedschap zijn (zoals een schroevendraaier) dat u aan de achterkant vastplakt - gebruik de schroevendraaier gewoon als hefboom.
Een paar rubberen ballen geprobeerd, maar zonder succes. De hoek van de lugs zit ook in de weg.

Ach ja...
Ik heb een nieuwe leren horlogeband en het horloge werkt prima. Het glas moet gepolijst worden. Ik laat de kast zoals hij is en gebruik hem voor meer formele gelegenheden, ook al ziet het er allemaal te klein uit op mijn pols.

Andere tips over Pronto zelf, model of uurwerknummer zijn welkom. Bedankt!

#6 ·
Zou u proberen uw horloge een paar minuten in azijn te dompelen en dan eerst een beetje met de KLOK mee proberen, voordat u toevlucht neemt tot een draai tegen de klok in? Ik hoop dat dit helpt. Mijn vader is geboren in 1917. Ik denk dat zijn eerste horloge een Pronto was. Ik herinner me dat het een logo op de wijzerplaat had van een leeuw die flankwise stond. Kan zo'n model worden getraceerd? Zou wat informatie waarderen. Bedankt, Rustom Jalaldeen Sri Lanka.