Hey all,
Recently I noticed that my ETA 2824-2 movement was difficult to wind. After a couple revolutions I realized what was happening. When winding via the crown, it's actually spinning the rotor as well.
Anyone come across this? The watch is less than a year old and under warranty, so I have the option to send it in for repair if necessary.
Thanks.
To objaw wadliwego działania kół odwracających (dość powszechne, ale zwykle w starszych zegarkach, które są bliżej limitu serwisowego, gdzie koła odwracające są zatkane). Zazwyczaj czyszczenie i smarowanie rozwiąże problem (chyba że są uszkodzone i wymagają wymiany). Natychmiast przestań nakręcać go ręcznie i wyślij go do naprawy gwarancyjnej.
**************
Oto wyjaśnienie (i z podziękowaniami dla) Al z Archer Watches.
Wewnątrz modułu automatycznego naciągu zegarka znajdują się dwa (w zegarku naciąganym dwukierunkowo, takim jak 2824) koła odwracające. Koła wyglądają tak:
Czerwona strzałka wskazuje na szereg zapadek wewnątrz koła, które w rzeczywistości składa się z dwóch kół w jednym. Po obróceniu w jednym kierunku, dwie połówki koła blokują się i obracają jako całość. Po obróceniu w drugim kierunku, obraca się jedna połowa, a druga nie. Ta zdolność pozwala na ręczne nakręcanie zegarka, bez obracania się wirnika wewnątrz koperty podczas nakręcania za pomocą koronki.
To koło jest słabym punktem w automatycznym zegarku z naciągiem.
Właściwie to niesprawiedliwe - w rzeczywistości koła te pracują tak ciężko, jak wszystko wewnątrz zegarka. Są pod dużym obciążeniem zarówno podczas ręcznego nakręcania, jak i gdy wirnik nakręca zegarek. Zmieniają kierunek szacunkowo od 1 do 10 milionów razy w roku, zgodnie z jednym z tekstów, które posiadam. Zatem rzeczywiście niesamowite jest to, że wytrzymują pełne 5 lat między serwisami - to od 5 do 50 milionów zmian kierunku.
Co się dzieje, gdy te koła odwracające ulegają awarii? Cóż, możesz zauważyć, że podczas nakręcania koronki możesz poczuć, jak wirnik lata wokół podczas nakręcania. Jeśli to poczujesz, zatrzymaj się i oddaj zegarek do serwisu. Koła nie obracają się już swobodnie w jednym kierunku i ryzykujesz uszkodzeniem tych drobnych zębów na kole zapadkowym podczas nakręcania z obracającym się wirnikiem. Te drobne zęby napędzają teraz ten duży, ciężki wirnik w kółko i zwykle nie mogą wytrzymać takiego rodzaju kary przez długi czas, zanim zęby zostaną zerwane.
Podsumowując, w prawidłowo działającym, dobrze utrzymanym i dobrej jakości automatycznym zegarku ryzyko ręcznego nakręcania jest niewielkie.
Mam nadzieję, że to pomoże. Jak zawsze, jeśli masz jakieś pytania, daj mi znać.
Pozdrawiam, Al