WatchUSeek Watch Forums banner

Problem z nakręcaniem ETA 2824

1 reading
66K views 44 replies 28 participants last post by  Nirado  
#1 ·
Cześć wszystkim,

Ostatnio zauważyłem, że mój mechanizm ETA 2824-2 trudno się nakręca. Po kilku obrotach zorientowałem się, co się dzieje. Podczas nakręcania za pomocą koronki, obraca się również rotor.

Czy ktoś się z tym spotkał? Zegarek ma mniej niż rok i jest na gwarancji, więc mam możliwość wysłania go do naprawy, jeśli to konieczne.

Dzięki.
 
#2 · (Edited)
Hey all,
Recently I noticed that my ETA 2824-2 movement was difficult to wind. After a couple revolutions I realized what was happening. When winding via the crown, it's actually spinning the rotor as well.
Anyone come across this? The watch is less than a year old and under warranty, so I have the option to send it in for repair if necessary.
Thanks.
To objaw wadliwego działania kół odwracających (dość powszechne, ale zwykle w starszych zegarkach, które są bliżej limitu serwisowego, gdzie koła odwracające są zatkane). Zazwyczaj czyszczenie i smarowanie rozwiąże problem (chyba że są uszkodzone i wymagają wymiany). Natychmiast przestań nakręcać go ręcznie i wyślij go do naprawy gwarancyjnej.

**************

Oto wyjaśnienie (i z podziękowaniami dla) Al z Archer Watches.

Wewnątrz modułu automatycznego naciągu zegarka znajdują się dwa (w zegarku naciąganym dwukierunkowo, takim jak 2824) koła odwracające. Koła wyglądają tak:

Image


Czerwona strzałka wskazuje na szereg zapadek wewnątrz koła, które w rzeczywistości składa się z dwóch kół w jednym. Po obróceniu w jednym kierunku, dwie połówki koła blokują się i obracają jako całość. Po obróceniu w drugim kierunku, obraca się jedna połowa, a druga nie. Ta zdolność pozwala na ręczne nakręcanie zegarka, bez obracania się wirnika wewnątrz koperty podczas nakręcania za pomocą koronki.

To koło jest słabym punktem w automatycznym zegarku z naciągiem.

Właściwie to niesprawiedliwe - w rzeczywistości koła te pracują tak ciężko, jak wszystko wewnątrz zegarka. Są pod dużym obciążeniem zarówno podczas ręcznego nakręcania, jak i gdy wirnik nakręca zegarek. Zmieniają kierunek szacunkowo od 1 do 10 milionów razy w roku, zgodnie z jednym z tekstów, które posiadam. Zatem rzeczywiście niesamowite jest to, że wytrzymują pełne 5 lat między serwisami - to od 5 do 50 milionów zmian kierunku.

Co się dzieje, gdy te koła odwracające ulegają awarii? Cóż, możesz zauważyć, że podczas nakręcania koronki możesz poczuć, jak wirnik lata wokół podczas nakręcania. Jeśli to poczujesz, zatrzymaj się i oddaj zegarek do serwisu. Koła nie obracają się już swobodnie w jednym kierunku i ryzykujesz uszkodzeniem tych drobnych zębów na kole zapadkowym podczas nakręcania z obracającym się wirnikiem. Te drobne zęby napędzają teraz ten duży, ciężki wirnik w kółko i zwykle nie mogą wytrzymać takiego rodzaju kary przez długi czas, zanim zęby zostaną zerwane.

Podsumowując, w prawidłowo działającym, dobrze utrzymanym i dobrej jakości automatycznym zegarku ryzyko ręcznego nakręcania jest niewielkie.

Mam nadzieję, że to pomoże. Jak zawsze, jeśli masz jakieś pytania, daj mi znać.

Pozdrawiam, Al
 
#4 ·
To objaw nieprawidłowo działających kółek rewersyjnych (dość powszechne, ale zwykle w starszych zegarkach, które są bliżej limitu serwisowego, gdzie kółka rewersyjne są zatkane). Zazwyczaj czyszczenie i smarowanie rozwiąże problem (chyba że są uszkodzone i wymagają wymiany). Natychmiast przestań nakręcać go ręcznie i wyślij go do serwisu gwarancyjnego.
Świetna informacja, dzięki BrentYYC (i Al).
 
  • Like
Reactions: garbidz
#5 ·
Wydaje mi się, że czytałem więcej niż kilka razy, że ETA 2824 ma stosunkowo delikatne mechanizmy bezkluczykowe, a problemy wynikające ze zbyt częstego nakręcania ręcznego nie są całkowicie niespotykane. Mam jeden zegarek z ETA 2824 i staram się unikać ręcznego nakręcania go, kiedy tylko jest to możliwe.
 
#6 ·
Wydaje mi się, że czytałem więcej niż kilka razy, że ETA 2824 ma stosunkowo delikatne mechanizmy bezkluczykowe, a problemy wynikające ze zbyt częstego ręcznego nakręcania nie są całkowicie niespotykane. Mam jeden zegarek z ETA 2824 i staram się unikać ręcznego nakręcania go, kiedy tylko jest to możliwe.
Prawdopodobnie dobra rada. W moich poszukiwaniach widziałem kilka, które miały problemy podczas ręcznego nakręcania 2824. Zazwyczaj zmieniam około 4 zegarków, więc z przyzwyczajenia, kiedy brałem ten jeden, dobrze go nakręcałem. Zdecydowanie uniknę tego w przyszłości z tym mechanizmem.
 
#7 ·
Myślałem o tym ostatnio, ponieważ mam 2824 w swoim schowku…

Zanim zacznę narzekać, zapytam: czy to powszechne, że automaty mają słabsze systemy ręcznego nakręcania?

[rant]
Dla firmy o wielkości i wpływie ETA, aby nadal produkować popularny mechanizm z podstawowym problemem takim jak ten, to b*llsh!t. Przepraszam. Może mógłbym zmodyfikować swój, aby usunąć mechanizm ręcznego nakręcania, tak jak usunąłem zepsutą klimatyzację z mojego ostatniego samochodu.
 
#8 ·
Myślałem o tym ostatnio, ponieważ mam 2824 w swoim schowku…

Zanim zacznę narzekać, zapytam: czy to powszechne, że automaty mają słabsze systemy ręcznego nakręcania?

[rant]
Dla firmy o wielkości i wpływie ETA, kontynuowanie produkcji powszechnego mechanizmu z podstawowym problemem takim jak ten, to b*llsh!t. Przepraszam. Może mógłbym zmodyfikować swój, aby usunąć mechanizm ręcznego nakręcania, tak jak usunąłem zepsutą klimatyzację z mojego ostatniego samochodu.
Nie.
 
#11 ·
Nie zamierzam komentować tego tematu, jest tu kilku takich, którzy uważają, że można kręcić 2824 i nie mieć żadnych problemów i będą agresywnie tego bronić, pomimo tego, co mówią profesjonaliści, wiesz, kim jesteś. Oczywiście wiesz, jakie jest moje stanowisko w tej trwającej kwestii.
+1
Wystarczy pomyśleć przez chwilę o projekcie, aby zrozumieć, dlaczego tak jest. Mechanizm zegarka z rotorem został zaprojektowany tak, aby właściciele rzadko, jeśli w ogóle, musieli nakręcać mechanizm ręcznie. Rotor jest bardzo wydajnym urządzeniem, które pozwala na normalny ruch ramienia, aby zegarek był nakręcony i działał tak długo, jak zegarek jest noszony codziennie. W rezultacie producenci mechanizmów włożyli więcej pieniędzy w projektowanie solidnego systemu rotora, a mniej w stronę nakręcania koronką.

Ci z nas, którzy nie mogą powstrzymać impulsu do ręcznego nakręcania zegarka każdego dnia, powinni przejść na zegarki z mechanizmami nakręcanymi ręcznie, które zostały zaprojektowane tak, aby wytrzymać to dodatkowe użytkowanie i zużycie.
 
#10 ·
Mam ten sam problem z moim ETA i zauważyłem go bardzo szybko po zakupie zegarka jako nowego.

Wygląda na to, że jest to bardzo powszechny problem z niektórymi modelami ETA, więc nie zamierzam zawracać sobie głowy naprawą, ponieważ podejrzewam, że po prostu znowu się zepsuje.

Służy mi dobrze jako okazjonalny zegarek na kemping, ponieważ noszę go kilka dni z rzędu, w przeciwnym razie moim rozwiązaniem jest po prostu nie kupować już zegarków ETA 28XX.
 
#19 ·
Miałem ten sam problem z 2824, którą musiałem tylko nakręcić, żeby ruszyła. Chciałbym wiedzieć, jeśli nie powinieneś jej nakręcać ręcznie, po co ta funkcja?
To dodatkowa funkcja w automatycznym zegarku. Kilka ostrożnych obrotów koronką, aby go uruchomić, powinno wystarczyć. Po prostu nie traktuj 2824 jak korbę ręczną.
 
#17 ·
Czy w takim razie można założyć, że jeśli Twój 28xx się zatrzyma, delikatne, ale mocne potrząsanie, aby go uruchomić, a następnie noszenie bez przerwy przez kilka dni jest bezpieczniejsze niż nakręcanie koronką? Ponadto, czy lepiej trzymać go na rotomacie (może kilka obrotów więcej niż to konieczne) niż musieć nakręcać go ręcznie co miesiąc lub tak? Zauważyłem na moim SW200, że zalecane TPD okazuje się niewystarczające, aby naśladować regularne codzienne noszenie...
 
#18 ·
Czy można więc założyć, że jeśli Twój 28xx zatrzyma się, delikatne, ale mocne potrząsanie, aby go uruchomić, a następnie noszenie bez przerwy przez kilka dni jest bezpieczniejsze niż nakręcanie koronką. Ponadto, czy lepiej trzymać go na nakręcaczu (może kilka obrotów więcej niż to konieczne) niż musieć nakręcać ręcznie co miesiąc lub tak? Zauważyłem na moim SW200, że zalecane TPD okazują się niewystarczające, aby naśladować regularne codzienne noszenie...
Mam dokładnie ten sam problem z zegarkiem wyposażonym w SW-300. Zatrzymuje się, chyba że dostanie dużo nakręcania. Po nakręceniu do pewnego punktu TPD są w porządku na nakręcaczu, ale to zwykle więcej niż dzień noszenia. Nie poruszam się dużo w pracy. Pracownik biurowy. Nie mam tego problemu z żadnym innym zegarkiem mechanicznym, który posiadam, czyli japońskim (seiko/orient, miyota, citizen) szwajcarskim (2824, 2836) rosyjskim (wostok, poljot) chińskim (Sea-Gull)

Ciekawe.
 
#22 ·
Czy SW200 ma te same problemy z ręcznym nakręcaniem? Nic nie zastąpi uczucia ręcznego nakręcania zegarka.
Tak. Jeśli szukasz wrażeń dotykowych, sugeruję poszukać zegarków z ręcznym naciągiem. Automaty nie dają tego samego uczucia.
 
#23 ·
Cześć!

Przepraszam za odgrzebywanie tego wątku... Mam tylko małe pytanie: Mam podobny problem, który zaczął się dziś rano, czy pozostawienie go w takim stanie i całkowite zaprzestanie ręcznego nakręcania od teraz spowoduje dalsze uszkodzenie mechanizmu?

Mam zegarek ST2130 Seagull (klon ETA 2824-2) i tak naprawdę nie chcę wydawać 25% lub więcej wartości zegarka na serwis... (kosztował mnie około ~250€, tak naprawdę nie wiem, ile będzie kosztował serwis).

Szczerze mówiąc, jestem trochę winny, ciągle go nakręcałem, jakby to był "normalny" zegarek z ręcznym naciągiem... Nie wiedziałem, że to może powodować problemy.

Dzięki za pomoc! Pozdrawiam,

Richard
 
#25 ·
Powinniśmy zauważyć, że ETA 2824 to dość stary projekt mechanizmu, a on (wraz z 2836) to podstawowe projekty w ich ofercie. Oryginalny projekt pochodzi z lat 50. XX wieku i został ostatnio zaktualizowany w 1982 roku. Problem jest dobrze znany, ale zachodni Europejczycy generalnie, a Szwajcarzy i Niemcy w szczególności, nie stronią od konstrukcji wymagających konserwacji, o ile dobrze działają. (np. samochody BMW i Mercedes)

Na marginesie, podczas gdy Seikos są uważane za niższe niż ten podstawowy szwajcarski mechanizm, ich dwukierunkowy mechanizm naciągu Magic Lever jest ZNACZNIE lepszy niż ETA. W przyszłości możesz rozważyć automatyczny zegarek Seiko. Produkują zegarki na każdy budżet i są produkowane we własnym zakresie.
 
#26 ·
Mam Squale 1545, który używa ETA. Wysłałem go dwa razy do serwisu z powodu tego problemu. Myślę, że "przekręciłem" zegarek, chociaż można znaleźć ludzi, którzy twierdzą, że nie da się go przekręcić. Poczułem poślizg, a potem cały rotor obracał się podczas nakręcania. To było bardzo frustrujące, że musiałem dwa razy odsyłać zegarek.

Staram się teraz unikać nakręcania, ale czasami, gdy zegarek leży dzień, łatwo go podnieść i obrócić kilka razy, żeby nie stanął. Teraz jestem bardziej ostrożny, nakręcam go powoli i równomiernie. Frustrujące jest widzieć, że ten problem nadal występuje, ponieważ ten mechanizm jest w tak wielu nowoczesnych zegarkach.
 
#27 ·
Mam Squale 1545, który używa ETA. Wysłałem go dwa razy do serwisu z powodu tego problemu. Myślę, że "przekręciłem" zegarek, chociaż można znaleźć ludzi, którzy twierdzą, że nie da się go przekręcić. Poczułem poślizg, a potem cały rotor zaczął się obracać podczas nakręcania. To było bardzo frustrujące, że musiałem dwa razy odsyłać zegarek.

Staram się teraz unikać nakręcania, ale czasami, gdy zegarek leży dzień, łatwo go podnieść i obrócić kilka razy, żeby się nie zatrzymał. Teraz jestem bardziej ostrożny, nakręcam powoli i równomiernie. Frustrujące jest widzieć, że ten problem nadal występuje, ponieważ ten mechanizm jest w tak wielu nowoczesnych zegarkach.
Wygląda na dobry powód, żeby wypróbować zegarek z nowym (lub nowszym) mechanizmem Miyota 9015. Będę musiał kiedyś jeden wziąć do swojej kolekcji.
 
#37 ·
Dzięki za wszystkie szczegóły, ludzie. Czy powinienem to teraz serwisować, czy wystarczy po prostu przestać bawić się ręcznym nakręcaniem i nie uszkodzić go bardziej?

Pozdrawiam.
Jeśli chodzi dokładnie czas i możesz uniknąć zabawy, powinno być w porządku.
 
#36 ·
Czy tych problemów należałoby się spodziewać w przypadku klonu ETA, takiego jak SW200?

Założyłbym, że ten sam projekt ma takie same możliwości, a ewentualna poprawa utwardzania maleńkich kółek pomogłaby opóźnić nieuniknione.
 
#35 ·
Chciałbym wyjaśnić, że nigdy nie nakręcałem ręcznie mojego Black Bay, a blokujące się koła rewersyjne to kolejny problem, który, o ile wiem, nie jest związany z ręcznym nakręcaniem.
Jeśli chodzi o odmierzanie czasu, Tudor nie wspomina w broszurze dołączonej do zegarka, czego należy oczekiwać.
 
#41 ·
Cześć wszystkim... przepraszam za odświeżanie tego wątku.

Zamieściłem post na forum Tissot, ale pomyślałem, że mogę zapytać również tutaj.

Interesuje mnie Tissot SeaStar 1000 Powermatic 80. Czy wskazane byłoby nie nakręcać ręcznie mechanizmów Powermatic 80 (ponieważ wydają się one pochodzić z 2824)?
 
#43 ·
Cześć wszystkim....przepraszam za odświeżanie tego wątku.

Zamieściłem post na forum Tissot, ale pomyślałem, że mogę zapytać również tutaj.

Interesuje mnie Tissot SeaStar 1000 Powermatic 80. Czy wskazane byłoby nie nakręcać ręcznie mechanizmów Powermatic 80 (ponieważ wydają się one pochodzić z 2824)?
Jest w 100 % , jednoznacznie, bez wątpienia, OK, aby nakręcać ręcznie Powermatic 80 lub 2824.
 
#45 ·
Mój zegarek 2824-2 miał ten sam problem po upadku z wysokości ~1,5 m (4,9 stopy), miałem szczęście, że zegarek nie miał żadnych uszkodzeń zewnętrznych i nadal chodził +3,3 s/dzień, więc nie martwiłem się, że coś jest nie tak, ale dziś rano, kiedy chciałem go trochę nakręcić, obrócił się rotor, a po 2 obrotach poczułem, jak sprężyna się ześlizguje do środka, więc przestałem i wkręciłem koronkę. Postanowiłem już go nie dotykać, dopóki nie będzie wymagał serwisu.